isabellbrandstrom

2011-03-17
23:04:10

Tusen gånger starkare
En ungdomsbok av Christina Herrström.

Den handlar om en skolklass där killarna tar väldigt mycket plats och är stökiga i sådan grad att tjejerna inte får någon chans att visa sig. Men när nyinflyttade Saga börjar i klassen så tar hon för sig och är stark, hon får med sig tjejerna i klassen att också göra sig hörda på exakt samma sätt som killarna.
Men när det är tjejerna som beter sig på det viset blir det inte accepterat av lärarna i den skolan på samma sätt. Dom tycker att tjejerna skapar kaos och inser inte att de bara gör som killarna alltid har gjort.

Lärarna i scenariot skapar sån orättvisa och är så trångsynt att jag blev förbannad när jag läste boken och lika förbannad blev jag ikväll när jag såg den i filmversion. Hatar orättvisor och sådan typ av diskriminerande särbehandling. Men det är en bra bok, en del av kurslitteraturen vi haft under lärarutbildningen. Den skapar starka känslor och får en att få upp ögonen.



Kommentar:
#1: Sandra

Jag sa ju att den va bra..=)

2011-03-17 @ 23:23:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: