isabellbrandstrom

2011-11-12
23:47:58

Trippelinlägg
Har missat att blogga på ett tag så jag tar igen det lite med ett trippel-inlägg. Lärarutbildningen under all kritik, frysrensning och födelsedagsfirande


LÄRARUTBILDNINGEN UNDER ALL KRITIK

Äntligen börjar VFU:n (praktiken) Jag ska nu vara 3 veckor på geneskolan och efteråt är jag på Nolaskolan fram till jul. Ska bli riktigt kul och det känns otroligt skönt att slippa mer lidande. För denna kurs har varit under all kritik. Jag är uppriktigt fruktansvärt besviken på lärarutbildningen. Jag är så besviken att jag skäms över mitt yrkesval, jag skäms över Sverige. Läraryrket är ett otroligt viktigt yrke, och då krävs bra utbildning för lärare.

Jag förstår varför sverige bara ligger på 17:e plats av bra skolor när lärarutbildningen ser ut som den gör. Tragiskt men sant.

I denna kurs:
  • Litteraturen är i princip utdaterad,
  • Vi har haft många flummiga föreläsare
  • Och föreläsare som lägger mer energi på att vara roliga än att lära oss något
  • Tentadatum har flyttats fram och tillbaka i sista sekund
  • Litteratur som strykits och sedan plockas in igen
  • Salstentafrågor som är flummiga och mer upplagd som hemtentafrågor
  • Föreläsningar som ställs in utan att vi fått information om det
  • Elever har hamnat utanför systemet för att lärare glömt att registrera dem på kursen
  • Ingen feedback på textinlämningar av grupparbeten
  • Otroligt dålig information om allt i övrigt
Och kursansvarig skyller allt på att han har för mycket att göra.. Funderar på att dedikera mitt liv till att få honom att avgå eller få sparken från universitetet. Och när jag väl har börjat så kan jag väl lika gärna fortsätta tills att hela pedagogiska instutitionen har blivit ersatt med kompetent personal. Det skulle vara ett stort steg i rätt riktning att förbättra lärarutbildningen och genom det förbättra skolorna i Sverige. Funderar på att skicka insändare om detta till alla tidningar i Sverige också bara för att börja någonstans. 




FRYSRENSNING


M:s föräldrar har köpt en halv Oxe, och idag sköt jaktlaget en älg och detta betyder att Ulla och Hampe kommer få så mycket kött att dom inte har plats för allt. Så nu håller jag och M på att rensa våran frys för att vi ska kunna "hjälpa till med förvaring" (Ja, det verkar inte som vi kommer svälta i vinter iallfall!)

Frysrensning innebär att äta upp allt ur frysen. Denna vecka har vi därför blivit tvungna att äta stek två gånger denna vecka.. synd om oss, ehe

Sedan är jag otroligt lyckligt lottad att ha en karl som faktiskt kan laga mat! Och god mat dessutom! Såsen till skinksteken var mycket smarrig. Slicka tallriken brukar oftast vara Birgers jobb, men inte denna gång.


Älgstek av ytterlår


Skinkstek av picnikbog



FÖDELSEDAGSFIRANDE

Idag var vi och åt smörgåstårta! Jag ÄLSKAR smörgåstårta, jag tror det har att göra med att det bara var något år sedan jag lärde mig äta det och nu måste jag därför ta igen allt jag missat. 

Ja, just ja. Kanske ska berätta att det var Hägga som fyllde 24 också. Ehe, tårtan var tydligen höjdpunkten på dagen, födelsedagsbarnet oväsentligt.

Alltså det är konstigt att jag inte är tjock!



På kalaset hade jag denna klänning på mig, me loves it. Min fantastiska Anna hittade den på rea på bikbok och tänkte på mig när hon såg den så hon smsade och frågade om jag ville ha den. Anna vet verkligen min stil.




Kommentar:
#1: Sofie

Jättefin klänning :)

2011-11-13 @ 01:16:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: