isabellbrandstrom

2012-03-22
22:45:01

Foto
Tror inte jag har berättat att vi håller på med fotografering på bildutbildningen nu. Slängde bara iväg förra inlägget om hålkameran utan förvarning. Vi har iallfall fått både självstudieuppgifter och gruppuppgifter för denna vecka och nästa, där vi tydligen ska fota "proffsiga" bilder. Jag som knappt visste upp och ner på en systemkamera fick lite lagomt med panik, prestationsångest och magsår. Som tur var gick iallfall pappa med på att låna ut sin kamera till mig, men sen då? lättare sagt än gjort att ta snygga bilder med en systemkamera när man inte kan med den.

Lånade några fotografiböcker på biblioteket, men blev inte så mycket klokare. Och föreläsningarna vi hade förra veckan var lite ihopraffsad och kallades för "repetition". Vilket bara resulterade i att jag fick höra galet många nya foto-begrepp som jag inte fick grepp om så att säga. Vad gjorde jag då? Jo, jag bjöd in en fotograf på middag. Samuel såklart, han är otroligt duktig på att fota och är en nära vän till mig så igår gick han igenom alla viktiga funktioner i kameran och nu känns det riktigt bra faktiskt. Tack underbara Samuel!

Men när jag nu kan med kameran i teorin måste jag bara omsätta detta till praktiken. Jag behöver fota, och fota mycket! Så ikväll har jag övat inomhusbilder på katterna och imorgon har min raring Sofie ställt upp på att jag ska få kidnappa henne som modell och släpa omkring henne runt Övik för att ta lite utomhusbilder.

Här får ni se lite färska bilder på mina busungar. Gick inte att få fullt lika bra skärpa som jag ville ha när jag samtidigt som jag parerade kameran stod och viftade med en dammvippa för att få katternas uppmärksamhet. Samt att jag fick lov att ställa upp ISO:talet högt och få lite färgbrus då det var mörkt i vardagsrummet och det inte går att fota kattögon med blixt.


Fulsöt eller vad? haha


Birger ser ut som om han ska slicka sig om munnen och börja dregla snart, Dammvippan är hans favoritmat.


Stilig kisse


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: