isabellbrandstrom

2012-05-15
18:35:49

"Dagens ungdom" brukar man säga och sucka, fast "dagens småbarn" undrar jag mer över..

Har vikarierat på Geneskolan idag, det gick bra! jag är nöjd, hoppas bara det går lika bra imorgon. Det var alltså inte eleverna på Geneskolan jag åsyftade med min rubrik.

Det var efter jobbet.. Jag bestämde mig för att skippa bussen och ta en promenad hem i det fina vädret istället, jättehärligt. Men när jag passerar ett dagis (ja, ja, förskola heter det) på hemvägen springer två barn fram till staketet där jag går förbi. De ser ut att vara runt fyra år ungefär och de ropar på mig:

Du.. du bruden! ropar dom, varpå jag vänder blicken mot dem frågande medan jag fortsätter promenera. Då utbrister en av dem: Har du stora bröstvårtor idag? Jag tappar hakan och blir så chockad över vad som kom ur munnen på en liten fyraåring att jag tvärstannar och vänder mig mot dem och svarar med sträng röst: Men vad är det jag hör? Vad är det ni står och säger? Skärpning! Sedan fortsätter jag min promenad. Det tar några sekunder och sedan hör jag dem ropa: Förlåt, det var inte meningen!

Alltså.. är detta dagens fyraåringar så undrar jag hur dessa kommer vara när de blir tonåringar? Vart är denna värld påväg?


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: