isabellbrandstrom

2014-03-03
19:46:15

Barns tankar om graviditet
Barn är för härliga! Jag vikarierar ju mycket på förskolor och låg/mellanstadiet och jag brukar sällan berätta att jag är gravid när jag möter en ny grupp utan väntar tills någon frågar. Och frågar de gör dom! En del är lite mer finkänslig och väver in sin fråga för att inte råka förolämpa mig utifall att jag inte skulle vara gravid:

(Konversation mellan mig och en 6 åring)
6 åring: Är du vuxen?
Jag: ja jag är vuxen.
6 åring: (tänker efter några sekunder och frågar finurligt) Är du så vuxen att du kan skaffa barn?
Jag: Ja det är jag, jag har en bebis i min mage.
6 åring: (skiner upp) Jag sååg det!

Andra är inte fullt lika finkänslig utan kan va helt rakt på sak, inga krusiduller. 

5 åring: Har du en bebis i magen eller?
Jag: ja jag har en bebis i magen
5 åring: varför skaffar du en bebis är det för att få vara ledig eller?
Jag: jag tror inte att man får vara så ledig när man tar hand om en bebis.

En annan konversation som jag haft med flera olika barn i treårsåldern är denna

3 åring: (lägger händerna mot min mage och säger) bebis!?
Jag: ja det är en bebis där inne.
3 åring: får jag se din bebis? (börjar lyfta upp tröjkanten för att försöka få en glimt av magen)
Jag: Det går inte att se bebisen men du kan få se min mage, bebisen är gömd inuti magen. (jag lyfter upp tröjan och visar magen)
3 åring: (lite besviken) jaha

Jag skulle så himla gärna vilja veta hur barnen tänker här.. Jag vet ju att barn ofta har ett röntgentänk när de målar så att ett ansikte i profil ofta ändå får två synliga ögon. Gäller röntgentänket även här och de tror att min mage ska vara genomskinlig? Otroligt fascinerande sätt att tänka! 

När bebisar och graviditet diskuteras är det ibland svårt att undvika barnens vidare funderingar av "blommor och bin"

5 åring: när fick du veta att du hade en bebis i magen?
Jag: i höstas, vet du när höstas var?
5 åring: näe..
Jag: när träden var gula och orangea då fick jag veta att jag hade en bebis i min mage. 
5 åring: (verkar inte fått ut det svar hon ville ha så hon fortsätter) Men hur kom bebisen in i magen?
Jag: Det tycker jag att du ska fråga din mamma.
5 åring: Men hon vet inte!
Jag: Inte jag heller!

Barnen är för charmig men jag anser inte riktigt att det är min uppgift att ta denna diskussion med barnen. Men ibland hjälper de andra barnen till att svara på sina kamraters frågor. Det brukar låta ungefär såhär:

-Men hur kommer bebisen ut ur magen?
-(högljutt) JAG VEET! GENOM SNIPPAN!!!

Här är en teckning på mig ritad av en 4 åring. Bebisen är inte ritad på bilden men min mage och mina bröst finns med!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: